ENBİYA 91 |
وَالَّتِي
أَحْصَنَتْ
فَرْجَهَا
فَنَفَخْنَا
فِيهَا مِن
رُّوحِنَا وَجَعَلْنَاهَا
وَابْنَهَا
آيَةً
لِّلْعَالَمِينَ |
91. Irzını koruyan o
kızı da (an). Biz ona ruhumuzdan üfledik. Onu ve oğlunu alemlere bir ibret
kıldık.
"Irzını koruyan o
kızı da" yani iffetini koruyan Meryem'i de an. Peygamberlerden olmamakla birlikte
onun anılması İsa (a.s.)ın anılmasında bir eksiklik kalmasın diyedir. Bundan
dolayı: "Onu ve oğlunu alemlere bir ibret kıldık" diye buyurmuş.
"İki ibret (ayet)" diye buyurulmamıştır. Yani onların ikisinin hali,
durumu ve kıssaları alemler için bir ibrettir.
ez-Zeccac dedi ki:
İkisinde de ayet oluş, aynıdır. Çünkü annesi onu erkeksiz dünyaya getirdi.
Sibeveyh'in usulüne göre
ifadenin takdiri şöyledir: Biz onu (annesini) da alemlere bir ibret kıldık,
oğlunu da alemlere bir ibret kıldık. Sonra oğlu ile ilgili bu takdir
hazfedilmiştir.
el-Ferra'nın görüşüne
göre de ifade: Biz onu alemlere bir ibret kıldık, oğlunu da (aynı şekilde ibret
kıldık), takdirindedir. (Bu yönüyle) şanı Yüce Allah'ın: "Halbuki daha
doğru olan Allah'ı ve Resulünü hoşnut etmeleridir. " (et-Tevbe, 62)
buyruğuna benzemektedir.
Denildiğine göre; onun
ayetlerinden (ibret verici özelliklerinden) birisi mabede hizmet etmek üzere
adanması kabul edilen ilk hanımdır. Yüce Allah onu kullarından hiçbir kimseye göndermediği
özel bir rızıkla rızıklandırmıştır. Meryem (a.s.)ın hiçbir meme almadığı da
söylenmiştir.
"Irzını koruyan o
kız" iffetini koruyan ve hayasızlıktan uzak kalan demektir. Ayet-i
kerimede geçen "el-ferc: ırz"ın, gömleğinin açık yakası olduğu da söylenmiştir.
Yani onun elbisesine şüphe bulaşmamıştır. Bu da elbiseleri tertemiz, tahir
demektir. Gömleğin fercleri (açık yerleri) dört tanedir. Kollar, yaka kısmı ve
aşağısı.
es-Süheyli dedi ki:
Sakın hatırına bundan başka bir şey gelmemelidir. Çünkü bu oldukça incelikli,
kinayeli bir anlatımdır. Çünkü Kur'an en Yüce anlatımlı, en nezih anlatımlı,
lafız itibariyle en ölçülü, işaretleri itibariyle en incelikli, cahil kimsenin
vehminin hatırından geçirmek isteyeceğinden oldukça uzak, ibaresi itibariyle en
güzel bir kitaptır. Özellikle "üfleme" her türlü eksiklikten uzak
(el-Kuddus)un emriyle Ruhu'l-Kudus tarafından yapılmıştır. Burada el-Kuds'u,
el-Kuddus'a izafe et ve o tertemiz ve kutsal kızı yalan zanlardan ve gerçek
olmayan vesveselerden tenzih et.
"Biz ona ruhumuzdan
üfledik" Yani Cebrail'e emrettik, o da gömleğinin içine üfledi. Bu üfleme
ile karnında Mesih İsa varoldu. Buna dair açıklamalar daha önceden en-Nisa
Suresi (171. ayet, 3. başlık ve devamında) ile Meryem Suresi'nde (16. ayet ve
devamının tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır. Tekrarlamanın anlamı yoktur.
"Bir ibret"
(anlamı verilen ayet) alamet, insanlar için hayret edilecek bir özellik,
İsa'nın peygamberliğine bir belge, dilediğimizi yapmaya gücümüzün yettiğine
dair bir delil "kıldık" demektir.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN